Webshop » Kies eerst je motor » Honda » Honda CBR650F

Honda CBR650F


    Loading...

    CBR650F C-ABS
    De legendarische CBR650F, de motorfiets die het karakter van een sportmotorfiets, geschikt voor de dagelijkse praktijk, combineert met de meest recente Honda-technologie en designprincipes. De dynamische styling en de opwindende prestaties maken zijn faam als sportmotorfiets volledig waar, terwijl de ultravloeiende vermogensafgifte en de moeiteloze handling hem ideaal geschikt maken voor dagelijks gebruik.

    Bron: ANWB:
    Honda CBR650F 2014
    De gekuipte versie van de naakte 650 die alle aandacht gekregen heeft terwijl de F uitvoering wel besmet lijkt te zijn verklaard. Als de pest gemeden wordt lijkt wel, zo weinig aandacht hij krijgt.

    Zijn er wezenlijke verschillen t.o.v. de CBR 600 F?
    Het belangrijkste is genoemd, echt wezenlijke verschillen zijn er niet. Het kan dan ook zo maar gebeuren dat je in een onbewaakt moment de 650 voor de 600 aan ziet. Toch is alles anders. Het monobackframe maakte plaats voor een ruggengraat buizenframe, de achtervork is anders, de duosteunen zitten veel hoger, het hypermoderne dashboard met die slecht afleesbare blokjes om het toerental aan te duiden is vervangen door een aanvaardbaar compromis tussen een klassieke ronde teller van LCD blokjes en een LCD balk.
    In de rechter ‘klok’ tref je al dan niet op afroep allerlei informatie aan over zaken als benzine voorraad, motortemperatuur, tijd en verbruik. Een versnellingsindicator ontbreekt, wel heb je de beschikking over een weinig zinnige melder hoeveel liter benzine je verbruikt hebt. Werkt alleen als je de tank helemaal vol gegooid hebt en bereid bent om de aangeduide consumptie van de tankinhoud af te trekken. Handiger zou de vermelding zijn hoeveel er nog in zit. De remschijven zijn gekarteld (oogt altijd goed) en gemaakt volgens hetzelfde principe als de prijsknaller NC 700: de kleine achterschijf wordt uit het hart van de grote voorste gestanst.

    In welke categorie valt hij?
    In die van met uitsterven bedreigde Sport-Tour motoren. Een categorie die na het verdwijnen van de Triumph Sprint GT eigenlijk alleen nog door BMW met de F 800 ST en de VFR 800 in ere gehouden wordt.
    Wat is zijn inzetgebied/waarvoor kan hij gebruikt worden?
    Een Sport-Tour kan eigenlijk voor heel veel dingen gebruikt worden. De zithouding is altijd redelijk sportief, maar nooit zo extreem dat je bij langzame ritten snel last zult krijgen van je polsen. Doorgaans worden er ook koffers bijgeleverd, al dan niet als accessoire, waardoor je circuitdagen af kunt wisselen met vakantietripjes voor twee. Alleen heeft de CBR 650 F niet zoveel topvermogen als je wellicht zou wensen en zijn er vooralsnog geen koffers voor hem gemaakt. Lange ritten op hoge snelheid zijn dankzij de kuip prima mogelijk.

    Wat was destijds de eerste indruk?

    Dat het allemaal weer lekker vertrouwd aan voelt, alles weer lekker in balans is. Het is wel een motor met beperkte afmetingen maar het is al eens eerder gezegd: Nederlanders zijn de langste mensen op de wereld, de markt véél te klein om daar ook maar enigszins rekening mee te houden. De stuurhelften staan wat ver naar binnen maar kunnen versteld worden, de hoogte van de voetsteunen niet. Alleen voor lange mensen een probleem, als daar al van gesproken kan worden. Eigenlijk verschilt het gevoel met die CBR 600F van drie jaar geleden niet zo veel.

    Wat viel op?
    Dat het blok meer mechanische geluiden maakt dan we van Honda gewend zijn. Ook dat het blok veel soepeler loopt dan we van een zes-en-een-halfje gewend zijn. Stationair door een woonwijk in zijn zesde versnelling is geen probleem, daarna kan het gas er vol op om het bij 50 weer dicht te draaien. Dat gebeurt allemaal zonder morren en kreunen. Eenmaal de stad uit valt op dat de trekkracht duidelijk veel groter is dan op de 600. Daar staat wel tegenover dat echt sportieve rijders het topvermogen magertjes zullen vinden.
    Verder goed nieuws is de nieuwe sleutel die veel makkelijker in- en uit het (contact)slot gaat dan voorheen.

    Was er iets dat tegen viel?
    Het zicht in de spiegels en vooral de werking van de koppeling. Die laatste is maar matig te bedienen. Hij heeft een vrij kort en wat onduidelijk werkgebied. Onbedoeld afslaan of met te veel toeren wegrijden is niet echt stoer. Ook wanneer je bij terugschakelen de koppeling lang laat slippen, voel je dat de platen niet met constante belasting op elkaar gedrukt worden met wisselende toerentallen tot gevolg. Per ongeluk Thaise 10 W 40 massageolie gebruikt?
    Vanaf 5.000 tpm begint de 650 te trillen. Bij 6.000 wordt dat wat vervelend, vanaf 7.000 behoorlijk lastig. Dat komt overeen met een constante snelheid van ongeveer 111, 123 en 135 km/u. Langdurig met hoge snelheid rijden wordt listig en dat is temeer jammer omdat de ruit op de kuip volstrekt turbulentie vrij werkt en je het daardoor weken achter elkaar uit zou kunnen houden.
    De vraag van vandaag:
    Wat doet Honda met al die achterste remschijven die uit de tweede voorremschijf gestanst wordt?

    Wat moet de concurrentie doen?
    Je zou kunnen zeggen: hun ‘uitgerangeerde’ supersports ombouwen tot Sport Tour motoren: Kawasaki de ZX-6SX, Yamaha YZF ST-6, weer een Suzuki GSX 600 F zoals vroeger en Triumph een 675 Sprint GT. Maar de kans is groot dat de belangstelling voor de Sport-Tour definitief over is…

    Sterke zet van Honda om met een nieuw model te komen waarmee je jongeren interesseert. In zijn totaliteit is de 650 minder goed dan de 600, maar ook minder duur. En daarbij: dat minder goede zal zeker de minder ervaren en wat minder kritische motorrijder waarschijnlijk niet eens merken, helemaal niet omdat het blok onderin sterker is dan het oude blok en zuiniger geworden lijkt te zijn.
    En toegegeven: zeker in de HRC kleuren rood wit en blauw ziet de CBR 650 F er nog steeds snel uit. Maar dat is altijd al een goede kleuren combinatie geweest.

    Specs
    Blok                                           
    vloeistofgekoelde viercilinder lijn motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Geen balansas
    Cilinderinhoud                            
    649 cc
    Prestaties                                   
    87 pk/11.000 tpm |63 Nm/8.000 tpm
    Transmissie                                
    zes versnellingen en kettingaandrijving
    Frame                                        
    stalen ruggengraatframe
    Vering                                        
    niet instelbare Ø 41 mm telescoop voorvork, achter een tweezijdige alu swingarm met op veervoorspanning instelbare monodemper.
    Remmen                                    
    voor twee 320 mm schijfremmen met tweezuiger klauw, achter een 240 mm schijfrem met enkelzuiger klauw en ABS
    Zithoogte                                   
    810 mm
    Veerwegen                                  120 mm/128 mm.
    Rijklaargewicht                           
    208 kg
        
    Ook in 48 pk uitvoering verkrijgbaar