Webshop » Olie poetsen smeren koelen » Koelvloeistof

Koelvloeistof koelwater kvs antivries

Gebruiksklare en geconcentreerde koelvloeistof voor motorfietsen. Motul is het topmerk, en Cartechnic is een volwaardig, maar voordelig alternatief. Laat u door de naam Cartechnic niet van de wijs brengen, het is echt koelvloeistof voor motoren.


    Loading...

    Een verbrandingsmotor heeft koeling nodig en tegenwoordig wordt dat doorgaans verzorgd door vloeistofkoeling. De koelvloeistof koelt en reinigt niet alleen, maar beschermt ook tegen vorst en corrosie. Net als olie verouderd echter ook koelvloeistof tijdens het gebruik, waardoor de koeleigenschappen teruglopen. Daarom dient het eigenlijk elke twee jaar ververst te worden.

    Helaas wordt lang niet alle energie die je in een verbrandingsmotor stopt in de vorm van benzine omgezet in kracht. Ongeveer 2/3 van die energie wordt omgezet in warmte, dus is koeling van het motorblok noodzakelijk. En dat koelen gebeurt vandaag de dag voornamelijk met koelvloeistof dat wordt rondgepompt en in een radiateur zijn warmte weer kan afgeven aan de buitenlucht. Die koelvloeistof ‘slijt’ bij gebruik. De corrosiewerende dopes raken uitgewerkt en er kan zich smurrie en troep gaan afzetten in het koelsysteem. Daardoor lopen de koeleigenschappen terug. In het instructieboekje van je motor staat daarom ook een precieze verversingstermijn opgegeven van de koelvloeistof, een klusje dat best zelf is uit te voeren.

    Vooraf is het natuurlijk raadzaam om eerst al even enkele liters nieuwe koelvloeistof in te kopen. En een bak te zoeken waarin je minstens een liter of vier oude koelvloeistof kunt opvangen. Leg ook een paar doeken en een bakje schoon water klaar, want gemorste koelvloeistof moet je meteen opdeppen en afspoelen met water; koelvloeistof tast namelijk gelakte delen aan. Werk verder alleen aan een afgekoelde motor. Het koelsysteem staat immers onder druk, zeker als de vloeistof nog warm is. Wees daarom ook altijd voorzichtig met het losdraaien van de radiateurdop!

    De aftapplug zit doorgaans opzij tegen het blok, op de waterpomp. Draai deze voorzichtig los en laat het koelsysteem volledig leeg lopen. Leeg ook het expansievat (zonodig loshalen en leeggieten). Om bij het expansievat en de radiateurdop te kunnen komen, is het soms noodzakelijk om wat extra onderdelen van de motor te halen, zoals de benzinetank of de radiateurkappen. Let bij het aftappen van de oude koelvloeistof op de kleur en de vervuiling.

    Mocht de koelvloeistof ernstig vervuild zijn, dan bestaan er speciale doorspoelmiddeltjes om het koelsysteem van binnenuit te reinigen. Daarmee vul je het hele systeem, laat de motor goed warm draaien, weer afkoelen en dan kun je het spoelmiddel weer aftappen. Desnoods herhaal je deze actie nogmaals om daarna het blok met schoon water schoon te spoelen. Voor je het koelsysteem met nieuwe koelvloeistof gaat vullen, monteer je eerst de aftapplug met een nieuw koperen afdichtringetje. Verder controleer je even alle waterslangen en slangklemmen. Vooral op de plekken waarde slangklemmen zitten, willen de rubberslangen wel eens beschadigen.

    Na deze controle giet je de verse koelvloeistof via de vulopening in de radiateur. Laat de vloeistof er langzaam in lopen en neem er de tijd voor, zodat de lucht kans krijgt om te ontsnappen. Wanneer de vloeistof tot aan de onderkant van de vulopening staat, vul je de expansietank ook tot aan de bovenste peilstreep. Monteer nu de dop op de expansietank, start de motor en laat deze even stationair draaien. Je zult zien dat het vloeistofpeil in de radiateur zal zakken omdat nu alle lucht uit het koelsysteem wordt verdreven. Zet de motor weer uit, vul de koelvloeistof zonodig weer bij en draai de dop op de radiateur.

    Nu kun je de motor weer starten en goed warm laten worden. Na het afkoelen controleer je opnieuw het vloeistofpeil en hetzelfde doe je opnieuw na het eerste echte ritje. Als de koelvloeistof dan keurig op peil is gebleven, heb je er in principe een paar jaartjes geen omkijken meer na.