Er zijn diverse momenten waarop je je binnenband zou vervangen. Uiteraard als je binnenband niet meer te plakken is, dat is logisch. Ook als je te veel plakkers bij elkaar hebt, wordt het tijd om je binnenband te vervangen. Of als hij langzaam leeg loopt en het ligt niet aan het ventiel. Ook als de binnenband al behoorlijk op leeftijd is, is deze aan vervanging toe. Dat is moeilijk te zien. Een verroest ventiel, heel veel zwart stof tussen binnenband en buitenband, dat zijn indicatoren voor een te oude binnenband. Ook een versleten of beschadigd velglint leidt tot extra slijtage en veroudering van de binnenband van je motor. Ons advies is: vervangen. Bewaar desnoods de oude binnenband als reserve.
Waar standaard binnenbanden hooguit 2 mm dik zijn, zijn heavy duty binnenbanden 3,5 tot 4,5 mm dik (ultra heavy duty. Je moet wel heel erg je best doen om een ultra heavy duty binnenband lek te rijden op een steen. Met een standaard band heb je dan zo een snake bite, met een dikke offroad binnenband is die kans vele malen kleiner. Dikke heavy duty binnenbanden worden vooral gebruikt in offroad, enduro en op reis met allroadmotoren.