Motoronderhoud

Alle materialen en vloeistoffen om je motor te onderhouden en te poetsen.
Filter producten voor je motor

Producten 1-40 van 397

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Producten 1-40 van 397

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Motoronderhoud zelf doen?

Motorfiets onderhoud is zelf goed te doen. Wat kan je zoal zelf doen? Motor wassen en poetsen natuurlijk. Je banden op spanning houden. Olie verversen. Dan ook oliefilter en luchtfilter van je motor vervangen. Ketting spannen en eventueel vervangen. Remvloeistof vervangen. Koelvloeistof vervangen, bewegende delen smeren en zo is er nog heel wat werk dat je zelf kunt doen, en waarmee je geld bespaart.

Hoe kies je de juiste motorolie?

Wat staat er in de manual? Vooral voor een oudere motor kan je prima die viscositeit aanhouden. Voor oudere motoren gaat de handleiding vaak wel uit van minerale olie, omdat er vroeger niets anders was. Je zou kunnen overwegen om half-synthetische olie te nemen, soms zelfs iets dunner. Als je geen handleiding hebt, kan je kijken op bijvoorbeeld www.motul.de om te kijken wat voor olie zij voorschrijven.

Heb je geen oudere motor? Het beste neem je zodra de motor goed is ingelopen motorolie van goede kwaliteit, dus een halfsyntheet of volsyntheet met een SG en minimaal een JASO MA1 kwalificatie. Als motorolie de MA-kwalificatie heeft, weet je dus dat deze olie speciaal getest is voor het gebruik in motormotoren met natte koppeling. Binnen de MA wordt dan ook weer onderscheid gemaakt tussen een MA1 en een MA2 kwalificatie: MA2 stelt nog hogere eisen aan de wrijving in de koppeling en is dus beter geschikt voor motoren met een hoge koppel- en vermogensafgifte. Bij twijfel, neem MA2.

Voor de viscositeit van je motorfiets olie kijk je eveneens naar het advies in het instructieboekje. Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen in je manual. Dus liever een 10W30 dan een 10W40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.

Voor barre, winterse omstandigheden kies je het getal voor de W zo laag als wordt toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan nokkenassen beperkt. Dan dus liever een 5W40 dan een 10W40. Rijd je toch niet als het echt koud is, dan kun je net zo goed een hoger getal nemen.