Webshop » Olie poetsen smeren koelen

Motorolie vorkolie remvloeistof poetsmiddelen reinigingsmiddelen kettingspray koelvloeistof

De juiste motorolie uitzoeken kan op diverse websites, bijvoorbeeld hier:

www.motul.de


motul-logo
MOTUL

Motul heeft in de meer dan 150 jaar dat ze bestaan, een uitstekende internationale reputatie opgedaan als specialist in het ontwikkelen en produceren van motorolie voor motoren. Motul streeft naar een constante productie van hoogwaardige smeermiddelen met steeds betere prestaties. De producten van Motul behoren tot de beste motoroliën die er op de markt te krijgen zijn.

OLIE
Voor motoren heeft Motul onder andere de volgende drie lijnen motorolie ontwikkeld; Motul 5100, 7100 en de 300V lijn. Of u nu dagelijks op uw motor rijdt of uw motor alleen op het circuit gebruikt , Motul heeft door haar brede assortiment voor elk type motor de juiste keus!

Motul 300V
Het 300V assortiment van Motul presteert ver boven de vastgestelde normen van motorfiets fabrikanten en is het paradepaardje van Motul. Dit komt onder andere door het gebruik van de nieuwste technologieën, zoals de Double Esters die ze zelf hebben ontwikkeld. Motul 300V  is 100% synthetisch motorolie en is speciaal ontwikkeld voor 4-takt motoren die hoge prestaties leveren.

Motul 7100
De Motul 7100 lijn wordt door Motul aangeboden als een goedkoper alternatief voor de 300V serie. Motul 7100 is ook een volsynthetische olie alleen beschikt het niet over de laatste technologieën die wel in de 300V serie zitten. Door de voordeligere prijs en uitstekende kwaliteit van de olie is  Motul 7100 uitermate geschikt voor de sportievere motoren die dagelijks gebruikt worden.

Motul 5100
Motul 5100 is de goedkoopste lijn uit het Motul assortiment voor motoren maar biedt wel de kwaliteit die je van Motul kan verwachtten. Deze semi synthetische motorolie maakt gebruik van de Motul Ester-technologie, dit zorgt voor een perfecte werking van de natte koppeling.



logo-jmc
JMC

De Duitse JMC olie is een kwalitatief goede motorolie voor een zeer vriendelijke prijs. In diverse Duitse testen krijgt JMC steeds het predikaat "Gut" (Goed) met een cijfer van gemiddeld 8,3. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend. Het is een prima alternatief voor de duurdere topmerken. We staan er 100% achter.


    Loading...

    Welke olie moet je nu kiezen?
    Het beste neem je – zodra de motor goed is ingelopen - een olie van goede kwaliteit, dus een half- of volsyntheet met een SG en minimaal een JASO MA1 kwalificatie. Sinds enige jaren maakt de JASO onderscheid tussen een MA1 en een MA2 kwalificatie: de MA2 stelt hogere eisen aan de wrijving in de koppeling en is dus beter geschikt voor motoren met een hoge koppel- en vermogensafgifte.

    Voor de viscositeit kijk je eveneens naar het advies in het instructieboekje. Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.

    Voor barre, winterse omstandigheden kies je het ‘W’ getal zo laag als wordt toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan nokkenassen beperkt. Dan dus liever een 5W-40 dan een 10W-40. Rijd je toch niet als het echt koud is, dan kun je net zo goed een hoger getal nemen.

    MOTOROLIE VERVERSEN
    De motorolie van je motor verversen is een klus die iedereen met behulp van deze handleiding zelf kan doen. Waarom zelf doen? Je bespaart een hoop geld en het is nog leuk om te doen ook!

    Voordat we beginnen met het verversen hebben we een aantal dingen nodig:

    -        Nieuwe motorolie (meestal 4 liter)
    -        Nieuwe oliefilter
    -        Nieuwe ring voor onder de aftapplug
    -        Opvangbak voor de oude olie
    -        Dopsleutels
    -        Inbussleutels
    -        Oude kranten of doeken

    MOTOROLIE AFTAPPEN
    Het verversen van de olie kan per type motor verschillen maar over het algemeen gaat het op de volgende manier:
    De motor moet eerst een klein stukje worden warm gereden zodat de olie warm en dun wordt. Hierdoor loopt de olie beter uit het blok tijdens het aftappen.
    Als de motor warm is zet je hem rechtop, op je middenbok of op een paddockstand.
    Je kan nu de opvangbak onder de aftapplug zetten, zorg er wel voor dat de opvangbak groot genoeg is voor de hoeveelheid olie die hij moet opvangen! Leg ook kranten of doeken om de opvangbak tegen eventuele spetters.

    Het is nu tijd om de aftapplug los te draaien, het is verstandig om de plug los te draaien met een inbussleutel of dopsleutel en het laatste stuk met de hand te doen. Zo kan je voorkomen dat de plug in de opvangbak valt!

    OLIEFILTER VERVANGEN
    Je kunt nu de vuldop losdraaien en beginnen aan het oliefilter.
    Er zijn twee soorten oliefilters, het ‘blikken oliefilter’ en het ‘papieren’ oliefilter. Het blikken oliefilter zit als een soort blikkenpotje op het motorblok. Om dit oliefilter los te krijgen heb je een speciale oliefiltersleutel nodig. Draai met de sleutel het oliefilter los, let op! Hiier kan nog wat olie uitkomen.

    Als alle oude olie uit je blok is gelopen is het tijd om je nieuwe oliefilter te monteren.Pak het nieuwe oliefilter en smeer wat olie op de rubberen O-ring. Draai het filter nu weer met de hand vast op het blok. Je moet het filter niet muurvast draaien! De rubberen ring zorgt namelijk voor de afdichting. De regel is: draai het filter aan totdat de rubberen ring het blok net raakt en draai het filter dan nog twee slagen rond.

    Mocht je een ‘papieren filter’ hebben dan gaat het wisselen als volgt: Het filter zit achter een deksel op je carter. Verwijder dit deksel om bij het oude filter te komen. Haal het oude filter eruit en maak de behuizing schoon, vervang ook meteen de afdicht ringen van het filter en de behuizing. Nadat het nieuwe filter en alle afdichtingringen op de juiste plek zitten, kan het geheel weer dichtgeschroefd worden.

    MOTOROLIE BIJVULLEN
    Nu het filter weer in het blok zit kun je de aftapplug weer onderin het blok draaien met een nieuwe ringetje. Als dit gedaan is kan de nieuwe olie worden bijgevuld, gooi niet meteen alle olie in het blok maar eerst een halve liter minder. Peil nu het olieniveau en vul weer bij tot net onder het maximum. Doe er nooit teveel olie in want dit is heel slecht voor je motor!

    Maak nu een klein testrondje, na het rondje controleer je de aftapplug en het oliefilter op lekkages. Als dit is gedaan kun je het oliepeil nog een keer controleren.

    REMVLOEISTOF
    Remvloeistof is een vloeistof die ervoor zorgt dat de remmen van onze motor gaan werken zodra we de rem bedienen. Dit is mogelijk omdat remvloeistof niet samendrukbaar is. Hierdoor wordt de beweging van het rempedaal direct omgezet in het bewegen van elk ander onderdeel van het remsysteem, waardoor de motor afgeremd wordt. Maar zoals bij de meeste onderdelen en vloeistoffen die zich aan en in de motor bevinden, heeft de remvloeistof in het remsysteem van de motor soms ook wat aandacht nodig. Remvloeistof zou om de 2 jaar vervangen moeten worden. Remvloeistof veroudert snel en kan vocht opnemen. Hierdoor bestaat de kans op een slechtere werking van de rem, en in het uiterste geval een rem die niet werkt.

    REMVLOEISTOF VERVERSEN EN REMMEN ONTLUCHTEN
    Hiervoor staat op het net diverse goede handleidingen. Als je motor voorzien is van oude rubberen remleidingen dan is dit wellicht een goed moment om stalen remleidingen te overwegen. Deze zijn leverbaar in diverse kleuren, inclusief alle koppelingen en banjobouten. Als je oude rubberen leidingen hebt gaat een deel van de opgebouwde remdruk verloren door het uitzetten van de leiding bij het opbouwen van remdruk. Bij stalen leidingen is dit niet het geval. Je herkent je motor qua remgedrag niet meer terug! Vraag er naar, we leveren ze voor alle motoren.

    http://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/remolie-en-remblokken-vervangen/
    http://www.luiemotorfiets.nl/sleutelen/ontluchten/
    http://www.autogeschiedenis.nl/auto-tips/remvloeistof-controleren-bijvullen-of-vervangen.htm





    www.uitlaatstore.nl of Bolski is niet aansprakelijk voor gevolgen van een verkeerd advies van een oliefabrikant. Raadpleeg altijd je handleiding voor de juiste kwaliteit, viscositeit en hoeveelheid.