Uitlaten & Tuning

Uitlaten, bochtensets, katvervangers, collectors en uitlaat-onderdelen voor motorfietsen.
Filter producten voor je motor

36433 producten

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

36433 producten

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Waarom uitlaten & tuningparts aanschaffen?

Tuning is het verbeteren van de prestaties van de motor. Als eerste wordt er vaak gedacht aan een andere uitlaat. Al is het maar voor de looks en het lagere gewicht. Maar ook het aanpassen van de afstelling van de motor valt hieronder. Een sportuitlaat is een eenvoudige vorm van tuning. Het aanpassen van carburateurs of motormanagement valt hier ook onder. Naast het monteren van een slip-on demper leveren we ook katvervangers en racing bochtensets voor diverse motoren. In combinatie met een sportluchtfilter is dit een ingrijpende aanpassing aan de motor.

Wat is het verschil tussen een volledig systeem en een slip-on demper?

Een slip-on uitlaat is een demper met vaste of losse linkpijp. De linkpijp, of linkpipe, is het stukje buis dat aan de demper vast zit. Deze is meestal eenvoudig te monteren, en je schuift de linkpijp op het uiteinde van je uitlaatbocht of collector. Vandaar de term slip-on. We leveren deze demper volledig compleet met ophangbeugel en eventuele klemmen. Ook de benodigde linkpijp zit erbij. Behalve bij Arrow, daar moet in veel gevallen de linkpijp apart aangekocht worden. Vraag het rustig even aan ons als je niet zeker bent of de linkpipe erbij zit.

Hier ontstaat meteen de spraakverwarring met een volledig systeem, ook wel full system genoemd. Want een full system is meer dan een volledige slip-on. Bij een volledig uitlaatsysteem zit er ook een bochtenset en eventueel een collector bij. Hier wordt het volledige uitlaatsysteem vanaf het motorblok vervangen. Vaak gaat het hier om racingsystemen, of vervanging van uitlaatbochten vanwege doorroesten van de standaard uitlaatbochten of uitlaatcollector, dit laatste speelt vooral bij oudere motoren.

Er zijn ook volledige systemen die gebruik maken van het eerste deel van de uitlaatbocht vanaf het blok. Dit worden ook volledige systemen genoemd in de volksmond, maar in feite zijn het halfsystemen.

Zelf uitlaat monteren

Het monteren van een slipon demper op je motor is geen hogere wiskunde. Met wat basiskennis van sleutelen is het in de meeste gevallen goed te doen. Een volledig systeem monteren vergt wat meer sleutelervaring en als je dit nooit eerder gedaan hebt, is het handig om je te laten bijstaan door iemand die dit vaker gedaan heeft. Al een paar dagen voor de montage van de uitlaat op de motor kan je beginnen met het inspuiten van alle boutjes die los moeten met kruipolie. Werk rustig, leg een schone deken neer, waar de nieuwe uitlaat op ligt. Controleer het artikelnummer van de doos, en de beschrijving, met je bestelling. Klopt alles? Maak de doos voorzichtig open. Controleer of alles er in zit. Demonteer je oude uitlaat. Monteer de nieuwe uitlaat. Zet alles losjes vast. Stel nog wat bij, draai de demper recht, en ga dan langzaam om en om elke klem of bout steeds een stukje aandraaien. Net zo lang tot dat de uitlaat geheel vast zit. Controleer of de db-killer goed vast zit. Zou zonde zijn als je hem meteen verliest.Veeg alle vette vingers met een schone doek weg. Als je dat niet doet brandt dit in en blijf je het zien. Controleer de volgende dag nog even of alles goed vast zit.