The store will not work correctly in the case when cookies are disabled.
HEMELVAART SLUITING Wij zijn op donderdag 09 mei (hemelvaart) en vrijdag 10 mei a.s. gesloten.
Op deze dagen worden er geen orders verwerkt en/of verzonden. Wel kunnen orders gewoon geplaatst worden via de webshop. Vanaf maandag 13 mei staan we weer graag voor je klaar.
Een katalysator is nodig om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van emissie. Daarnaast zorgt een katalysator ook voor vermindering van het uitlaatgeluid.
De katalysator van je motoruitlaat zet dus schadelijke stoffen afkomstig van je motor om in minder schadelijke stoffen. In de katalysator zitten diverse edelmetalen zoals Platina, Palladium en Rhodium die ervoor zorgen dat de schadelijke stoffen worden genaturaliseerd en veranderen in stikstof, koolstofdioxide en water. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat, niet goed functionerende lambdasonde, foutieve afstelling van de motor, olie in het uitlaatsysteem, verkeerde brandstof gebruikt, niet goed werkende motor door kapotte bobine of bougiekabels, fysieke beschadiging door trillingen.
Waar zit de katalysator?
Dat is per motor verschillend. Soms zit de katalysator onder het motorblok, in een soort "voordemper". Ook zit de katalysator soms in de linkpijp richting de uitlaat van je motor.
Waarom is een katalysator zo duur?
In een katalysator zitten edelmetalen verwerkt. Al jaren stijgen de prijzen van edelmetalen. dit maakt de katalysator zo duur. Dat is een van de redenen dat veel mensen de katalysator er niet bij kopen als ze een motoruitlaat bestellen.