De webshop wordt constant aangevuld met nieuwe producten. Mocht je product nog niet in onze webshop staan, neem dan contact op of kijk op onze oude webshop
Filter producten voor je motor

Kettingset DID Goudkleurig, Open, 530ZVMX, 116 schakels

Ketting van het merk DID in de standaard lengte van 116 schakels, inclusief standaard maat voortandwiel en standaard maat achtertandwiel, goudkleurige ketting, open, 530ZVMX. Hoe bepaal ik de juiste leng... Lees meer
€ 173,00
SKU
798.51.88
Levertijd 3-7 werkdagen (indien op voorraad bij leverancier)

Productbeschrijving

Ketting van het merk DID in de standaard lengte van 116 schakels, inclusief standaard maat voortandwiel en standaard maat achtertandwiel, goudkleurige ketting, open, 530ZVMX.

Hoe bepaal ik de juiste lengte van mijn ketting?

In principe hoef je je hier niet druk om te maken. Als er in de webshop een ketting voor jouw motor staat, is deze van de juiste lengte. De lengte van een ketting wordt altijd uitgedrukt in een aantal schakels. Een aantal schakels wordt altijd geteld door het aantal steken te tellen. Een steek is de afstand tussen de afzonderlijke pennen. Daarbij wordt altijd de klinkschakel of sluitschakel (visje) meegeteld om tot een even aantal te komen. Een motorketting bestaat dus altijd uit een even aantal schakels. Wij leveren bij onze kettingsets altijd de kettinglengte die standaard op de motorfiets hoort. Je zou ter controle dus nog even je eigen schakels kunnen tellen voordat je bestelt. Vooral bij een oudere motor is de kans groot dat er geknutseld is met achterwielen, tandwielen of achterbrug.

Kan ik zelf mijn motorketting vervangen?

Ja, het zelf vervangen van de ketting van je motor is niet moeilijk. Belangrijk is wel dat je een kettingbreker en klinkgereedschap hebt (of kunt lenen), tenzij ketting van je motor een visje als sluitschakel heeft. Op Youtube vind je veel how-to's over het verwisselen van een motorketting.

Wat is de steekmaat van een achtertandwiel?

De steek is de diameter van een denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Niet alleen het aantal tanden van een ander achtertandwiel moet gelijk zijn, ook de steek moet identiek zijn. Plus het aantal boutgaten en bij sommige motoren ook de offset. Maar maak je geen zorgen, als een tandwiel voor jouw motor is voorgescheven, staat hij ook zo in de webshop. het enige wat je dan nog hoef te doen is voordat je gaat bestellenm nog even te tellen en te vergelijken. Dat scheelt voor jou en voor ons ergernis en onnodige kosten.

Welke maat of afmeting ketting heb ik op mijn motor?

Vroeger werd de kettingmaat altijd uitgedrukt in de Engelse inches-maatvoering. In de tabel hieronder staan de gangbare voor kettingen voor motoren en brommers en de bijbehorende maten zoals je die meestal ook in werkplaatshandboeken vindt. De cijfers staan voor de maatvoering van de ketting voor wat betreft de steek (afstand tussen de harten van de pennen) en de breedte (tussen de schalmen, aan de binnenkant dus). Daarnaast is ook de dikte van je rolletjes van belang. Dit zijn de gegevens die je dus moet achterhalen:

- P = steek van de ketting oftewel hart op hart maat van de pen van de ketting
- B1 = Inwendige maat van de binnenschakel, de breedte
- D3 = Roldiameter

Enkele maat gegevens van de meest voorkomende motorkettingen:

Zie het tabelletje voor het opzoeken van je kettingmaat. Als je er niet uit komt, hebben we een handig meetinstrumentje (artikelnummer 7225873) waarmee je het zelf kan bepalen.
Een 532-ketting is een 530 met dikkere rollen. Ondanks het feit dat de pennen de zelfde steek (hart op hart afstand) hebben, past een 532 dus niet op de tandwielen die voor een 530-ketting bedoeld zijn. Hetzelfde gaat op voor de kettingmaten 630/632.

Kettingtype Oude inch maat p - Steek (afstand pin-pin) b1 - Inwendige breedte d1 - Roldiameter
415 1/2” x 3/16” Inch 12,70mm 4,88mm 7,75mm
420 1/2” x 1/4” Inch 12,70mm 6,35mm 7,75mm
428 1/2” x 5/16” Inch 12,70mm 7,75mm 8,51mm
520 5/8” x 1/4” Inch 15,88mm 6,35mm 10,16mm
525 5/8” x 5/16” Inch 15,88mm 7,94mm 10,16mm
530 5/8” x 3/8” Inch 15,88mm 9,53mm 10,16mm
532 5/8” x 3/8” Inch 15,88mm 9,53mm 11,10mm
630 3/4” x 3/8” Inch 19,05mm 9,53mm 11,91mm
632 3/4” x 6/16” Inch 19,05mm 9,6mm 12,68mm

Afdichtingen van kettingschakels zoals VX3, ZVMX etc

De meeste moderne motoren hebben kettingen met langdurige ingebouwde smering. Deze kettingen hebben kleine afdichtingsrubbers die voorkomen dat het vet naar buiten komt en er straatvuil, water of pekel in het draaiende gedeelte van de ketting terecht komt. Zorg er wel voor dat je de ketting niet afspuit met een hogedrukreiniger en dat je alleen de juiste kettingreiniger en kettingspray gebruikt. In de volksmond noemen we deze kettingen O-Ringkettingen, maar er zijn naast die O-ring uitvoering ook andere vormen van afdichtingen. De echte O-ring ketting was de eerste ketting met afdichting, andere vormen zijn bijvoorbeeld de X-, XW-, RX-, Z- of Quadring. Iedere fabrikant van motorkettingen heeft zo zijn eigen afdichtring, allemaal met een andere doorsnede voor een betere afdichting, minder wrijving en een langere levensduur. Hoe betere afdichting, hoe duurder de ketting. Deze afdichtingstechniek maakt het mogelijk dat de kettingen nu 20.000 tot 30.000 kilometer meegaan, als je ze goed smeert en spant, tegen 3000 tot 5000 kilometer zoals vroeger.

Over sluitschakels en kettinggereedschap

Een motorketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dat is meestal het punt waar de twee kettingeinden met elkaar zijn verbonden. Er bestaan ook eindeloze of gesloten kettingen, die in de fabriek op de juiste lengte zijn gemaakt en geklonken. Maar de montage van zo'n ketting is veel werk, aangezien je de hele achterbrug zult moeten demonteren. Je kunt dan wel meteen de boel daar smeren. Daarom wordt er vrijwel altijd een open ketting gebruikt, waarvan de uiteinden met een speciale sluitschakel aan elkaar worden verbonden.

De bekendste en oudste sluitschakel is die met een visje, een klein verenstaal klemmetje die de buitenste schalm op zijn plaats houdt. Heel erg belangrijk is daarbij de montagerichting van dat visje. Die moet met zijn neus in de draairichting van de ketting gemonteerd worden. De dichte kant wijst dus in de draairichting. Monteer je hem verkeerd om, dus met het open einde in de draairichting, dan kan het visje tijdens de rit open gaan, waarna de ketting dus kan breken. Motorblokschade of letsel is dan niet ongebruikelijk.

Bij zware, sterke machines wordt meestal een zogenaamde klinkschakel gebruikt. Dit is een sluitschakel waarbij de verbinding definitief wordt en die vele malen sterker is dan een schakel met een visje. Voor het goed klinken van deze klinkschakel is wel speciaal gereedschap noodzakelijk.
Voor de verschillende klinkschakels vol en hol zijn ook weer verschillende gereedschappen nodig: bij een holle pen tulpt het gereedschap de wanden naar buiten, bij de volle pen wordt het uiteinde iets geplet zodat er een echte klinkverbinding ontstaat. Deze technieken kan je op Youtube nakijken.

Om de ketting weer open te breken voor demontage is er ook speciaal gereedschap, zoals de kettingpons. Hiermee druk je de pennen uit de buitenste schalm, zodat de ketting losgehaald kan worden. Om je klink- en ponssetje heel te houden adviseren we om met een kleine slijptol eerst de koppen van de klinkschakel weg te slijpen. Want voor het weer verbinden moet je toch een nieuwe klinkschakel gebruiken. Alleen daarom al hebben klinkschakels soms een afwijkend kleurtje. Wat je ook kunt doen als je de slijpschijf toch al in je handen hebt, is de ketting gewoon doorslijpen. Vanwege de vonken en het voorkomen van brandgevaar knippen wij liever de ketting gewoon door met een betonknipschaar.


De kettingpons werkt snel en simpel en kost rond de 30 euro.
Klinkgereedschap is makkelijk hanteerbaar met een prijs van ongeveer 110 euro.

Wanneer moet je je motorketting vervangen?

Er zijn geen harde cijfers in kilometers te geven. Hoe kun je zien of een motorketting toe is aan vervanging, of zelfs al lang versleten is? Daar zijn meerdere antwoorden op. Ten eerste zitten er aan het eind van de achtervork de kettingspanners. Als deze niet verder aangedraaid kunnen worden, dan is het de hoogste tijd voor een nieuwe set. Sommige merken hebben ook een slijtagegrens aangegeven bij de kettingspanners.

Ook kun je de ketting met de een hand omhoogduwen en licht onder spanning houden, terwijl je met de andere hand de ketting in het midden van het achtertandwiel probeert te trekken. Wanneer je de ketting meer dan een halve tandhoogte van het achtertandwiel kunt tillen, is deze versleten. Dit is de meest gebruikte methode. Een laatste trucje is om met je twee wijsvingers een busje van de ketting vast te pakken en de speling te voelen. Als het busje een behoorlijke speling heeft, heeft de ketting zijn beste tijd gehad.

Omdat de ketting is afgestemd op het voortandwiel en achtertandwiel, zijn ook die onderdelen maatgevend voor de vervanging. Als de tanden van de tandwielen op een ninja-ster beginnen te lijken, is het duidelijk: vervangen. Het is ook altijd aan te raden om een gehele set (twee tandwielen en een ketting) samen te vervangen. Bij het alleen vervangen van de ketting zullen de versleten tandwielen het leven van de ketting extreem verkorten. Andersom geldt hetzelfde. Als je er op tijd bij bent, kun je de totale levensduur van de ketting-aandrijving iets oprekken door eenmaal alleen het voortandwiel te vervangen (dit draait ook 2 tot 3 keer zo snel rond als het achtertandwiel) en dan de komplete set.

Draai voor het wisselen van de tandwielen alle bouten en moeren alvast los terwijl de ketting er nog om ligt. Dan kun je met de achterrem namelijk je wiel tegenhouden. Als alles los zit, kun je de ketting verwijderen. Dat kan dan zelfs met een betonschaar of een haakse slijptol, want de oude ketting kan toch weg.

Vergelijk voor montage (nog beter: voor de aankoop!) nog wel even het aantal tanden van de tandwielen en het aantal schakels van de kettingen, zodat je zeker weet de goede spullen in huis te hebben. Zet de kettingspanners daarna in de voorste stand zodat de nieuwe ketting (die wat korter is omdat hij nog niet versleten is) omgelegd kan worden. Smeer ze meteen even, ze kunnen vaak erg vast gaan zitten. Gebruik bij montage van de nieuwe tandwielen altijd nieuwe borgplaatjes en let er op dat de sluitschakel van de nieuwe ketting correct gemonteerd wordt. Ligt de ketting er eenmaal op, dan is het een kwestie van goed spannen en controleren of de uitlijning van de ketting klopt (loopt hij voor en achter mooi midden over het tandwiel. Hier hebben we een mooi hulpmiddeltje voor in de webshop, een achterwiel kettingstelapparaat.

Onderhoud van de ketting van je motor

Een goed onderhouden motorketting gaan veel langer mee. Een verkeerde kettingspanning, dus te strak of te slap, dat maakt niet uit, zorgt voor extra slijtage, evenals het te lang wachten met het smeren van de ketting. Dat kan zelfs de allerduurste ketting binnen enkele duizenden kilometers totaal verslijten.

Te slappe kettingen kunnen van het voorste tandwiel afspringen en het carter slopen, terwijl een te strak gespannen ketting het lager van de uitgaande as van de versnellingsbak en achterwiellager kan overbelasten of zelfs om zeep helpen. Daarom is het ook zo belangrijk om de kettingspanning regelmatig naar aanleiding van de fabrieksgegevens te controleren. Bovendien moet er op gelet worden dat het achtertandwiel precies in lijn loopt met het voorste kettingtandwiel, zodat er geen onnodige slijtage optreedt.

Het schoonmaken van de ketting moet je elke week even doen. Daarmee voorkom je dat viezigheid van buiten de dichtringen beschadigt en zo de levensduur van je ketting vermindert. Koop voor een paar euro een bus kettingreiniger en maak de ketting met een kettingborstel goed schoon. Gebruik geen remreiniger. De smurrie wel goed opvangen in een bak, of leg er speciale oliedoekeen onder. En gebruik geen hogedrukreiniger, aangezien je daarmee het vet uit de bussen spuit. Gebruik ook geen sterke oplosmiddelen bij het reinigen, want deze kunnen de dichtringen aantasten.
Als de ketting is schoongeveegd met een schoonmaakdoek, kan er nieuwe kettingspray op. Spuit vooral smeermiddel op de binnenkant van de ketting. Spuit ook liever wat vaker een kleine hoeveelheid, dan in 1 keer een halve spuitbus leeg op je ketting. Het teveel aan vet wordt al bij het eerste ritje van de ketting geslingerd en komt op je velg, de zijdeksels of je motorkleding terecht. Spuit het liefst na een rit, dan is je ketting warm en dringt het kettingvet overal goed tussen.

De ketting staat het strakst als de drie assen van voortandwiel, achterbrug en achterwiel op 1 lijn liggen. Dat is het punt waarop je nog enige kettingspeling moet hebben. Daarom kun je de spanning het beste controleren met iemand op de motor. Dan mag de ketting nog steeds niet snaarstrak staan. In het instructieboekje van je motor kun je lezen hoeveel speling de ketting op welk punt moet hebben.

Product USPs
  • Een DID ketting is van hoge kwaliteit
  • Je hoeft niet je achterbrug te demonteren
  • Veilig kopen door Webshop Keurmerk
  • Je hebt wel klinkgereedschap nodig
Eigenschappen
Meer informatie
SKU798.51.88
MerkDID
KleurGoud
EAN7434250314304
UitvoeringZVMX
Inhoud (stuks)1
Type530
Vragen over Kettingset DID Goudkleurig, Open, 530ZVMX, 116 schakels

Mocht je meer info willen hebben over dit product dan kan je een vraag stellen met de knop 'Stel een vraag' hieronder op deze pagina.

Klantenreviews
Schrijf uw eigen review
U plaatst een review over:Kettingset DID Goudkleurig, Open, 530ZVMX, 116 schakels
Uw waardering