FAQ Frequently asked questions - Veel gestelde vragen

Bent u een motorzaak of motordealer die ook nieuwe en gebruikte motoren verkoopt?
We zijn geen motorzaak of motorfietsdealer waar je een motor kunt kopen. We leveren vooral onderdelen en accessoires voor scooters en motorfietsen. Vooral via internet, maar je kunt bij ons ook net zoals bij een motorzaak in de shop langskomen. Vooral inwoners uit Beverwijk, Heemskerk, Velsen Noord, Assendelft, Krommenie, Zaandam, IJmuiden, Haarlem, Castricum, Bakkum, Uitgeest, Egmond, Zandvoort, Santpoort-Zuid, Zaanstad, Overveen, Wormerveer en Bloemendaal et cetera weten ons te vinden. Daarnaast verhuren we aanhangwagens en motortrailers voor het vervoer van je motor of scooter.

Heeft u alle onderdelen op voorraad?

Uitlaatfabrikanten maken duizenden verschillende modellen, Bolski's Uitlaatstore levert uitlaten van zo'n 40 verschillende fabrikanten. Een voorraad aanhouden is dus een zeer dure aangelegenheid. Alleen de grote importeurs houden voorraad aan en bij sommige merken ligt de voorraad zelfs voornamelijk bij de fabrikant, of er wordt op order geproduceerd. Dat wil zeggen dat elke bestelling bij de fabriek binnen komt en dat dan pas de uitlaat wordt geassembleerd. Slechts van enkele veel verkochte modellen worden er uitlaten op voorraad gehouden, dat zijn er altijd nog een paar honderd. We streven daarom naar goede beschrijvingen en goede foto's zodat je een goede keuze kan maken. Veel uitlaten kunnen snel geleverd worden. Als de levertijd erg belangrijk is, overleg dan even voor het bestellen. Remblokken, remschijven, oliefilters, bougies, olie etc is vrijwel altijd op voorraad.

Kan ik langskomen om een uitlaat te zien, te passen of te horen, of kan ik hem ter plaatse kopen?
We hebben een showroom waarin we van een aantal uitlaatmerken diverse modellen kunnen laten zien, maar lang niet alles. We zijn vooral gericht op de online verkoop van onderdelen, maar we hebben ook een shop waar we artikelen zoals olie, bougies, accu's en remblokken verkopen. Vraag wel even van tevoren of iets op voorraad is, we hebben heel veel maar niet alles op voorraad. Als we een voorbeeld in de showroom hebben dan kan je uiteraard wel komen kijken en voelen, dat zegt meer dan een plaatje.

Wat is de levertijd?
Als het op voorraad is, wordt het dezelfde werkdag verzonden, en als de koerier al geweest is, wordt het de volgende werkdag. Als we het moeten bestellen is het meestal 3 tot 14 (gemiddeld 10) werkdagen na bijschrijving van de betaling. Een order waarvan de betaling pas op vrijdagavond binnen komt, wordt pas maandag verwerkt. In het voorjaar en de zomer is het topdrukte bij de meeste fabrikanten. Dan kunnen levertijden soms uitlopen. Uitlaten die uit de USA of uit Japan komen kennen soms ook een grillige en wat minder betrouwbare levertijd. Vraag het svp even voor het bestellen, vaak kunnen we een redelijke schatting geven van de levertijd.

Hoe is het geregeld met de garantie?
Op alle uitlaten en onderdelen zit volledige fabrieksgarantie, die door Bolski wordt afgehandeld. De garantie is minimaal een jaar, en waar dat langer is, wordt dit aangegeven.

Is het moeilijk om uitlaten te monteren?
Het monteren van dempers is eenvoudig. Sommige klanten doen het in een half uur. De fabrikant levert een handleiding. Als u enigszins ervaren bent, rustig en zorgvuldig werkt en goed gereedschap heeft, is het niet moeilijk. Als u twijfelt, kunt u wellicht beter de hulp van een ervaren monteur inroepen. Het monteren van een compleet systeem duurt wat langer en soms komt daar ook meer technische kennis bij kijken.

Heeft een motor na het monteren van een andere uitlaat ook andere sproeiers nodig of moet hij afgesteld worden?
Vrijwel alle uitlaten zijn ontworpen om goed te functioneren op een standaard motorfiets. Dat geven de fabrikanten ook aan. Het is echter altijd zo, dat wanneer je het maximale uit je motor wilt halen, een dynorun altijd goed is, om te bekijken waar de afstelling geoptimaliseerd kan worden. Dit kan gecombineerd worden met bijvoorbeeld de eerstvolgende onderhoudsbeurt. Er zijn enkele sportuitlaten waarbij de fabrikant expliciet aangeeft dat de motor beslist opnieuw afgesteld moet worden. In dat geval wordt dat ook in de omschrijving in de webshop vermeld.

Wat is een db-killer?
Een db-killer is een metalen tuitje dat (meestal) in het einde van een uitlaat zit. Als de db killer (ook wel db-eater of baffle genoemd) er niet in zit hebben de uitlaatgassen een ongehinderde weg naar buiten. Hierdoor is het geluid beduidend harder. Als de dbkiller er wel in zit, worden de uitlaatgassen gedwongen een andere route te nemen waardoor het uitlaatgeluid meer wordt gedempt. Uitlaten met e-keur die een db-killer hebben, verliezen deze ekeur op het moment dat de db-killer verwijderd wordt. Mocht je wel eens zonder db-killer rijden, neem hem dan in ieder geval mee onderweg, zodat je hem nog kunt monteren als dat nodig is. In Duitsland wordt hier streng op toegezien. Db-killers zijn nog wel apart te bestellen voor de meeste merken. De db killer zit soms erg vast. Hier een voorbeeld van hoe deze bij een Leovince uitlaat verwijderd kan worden:
Vergeet niet om de db-killer weer goed vast te zetten, dat schroefje kan lostrillen, waardoor je de db-killer kan verliezen. Dit valt niet onder de garantie! Beschadig de schroefdraad een klein beetje waardoor deze niet zomaar los trilt, of gebruik een druppeltje Locktite. Sinds 2016 zijn fabrikanten verplicht om maatregelen te nemen om te voorkomen dat een dbkiller er makkelijk uit gehaald kan worden. Bij Akrapovic bijvoorbeeld zit de db killer vastgelast met een pikje. Met een dremel oid kan deze los geslepen worden.

Wat is e-keur?
Er is een aantal eisen waaraan je uitlaat wettelijk moet voldoen. Een uitlaat mag niet te veel geluid produceren en een vervangingsuitlaat moet een type goedkeuring hebben. Hiervoor is een Europees keurmerk voor uitlaten ingevoerd.

Een vervangingsuitlaat moet dus voorzien zijn van een merk en een typeaanduiding en een E-tje met wat cijfertjes er achter (die aangeven in welk land de typegoedkeuring is afgegeven). Een originele uitlaat of een vervangingsuitlaat mag nooit meer dan het wettelijk toegestane maximum aan geluid produceren. Hoeveel dat is, staat vaak op je kentekenbewijs.

In Nederland is het E-keurmerk voor uitlaten nog niet ingevoerd en wordt niet veel gecontroleerd op geluid. Maar het kan een reden voor een bekeuring zijn als je om wat voor reden dan ook staande wordt gehouden.

Er zijn echter landen waar wel regelmatig specifiek op geluid wordt gecontroleerd. Vooral Zwitserland schijn je met een niet E-gekeurde uitlaat beter te kunnen vermijden. In Duitsland worden herrieschoppers ook gecontroleerd. Maar daar moet je toch wel eerst opvallen vanwege het geluid dat jouw motor, of de motor van iemand anders in de groep waarmee je rijdt, produceert, voordat je wordt aangehouden. In Frankrijk schijnen ze nog het meest tolerant te zijn ten opzichte van "sportieve" uitlaten.

Rij je normaal gesproken in Nederland met een een luide vervangingsdemper zonder E-keurmerk en wil je het zeker voor het onzekere nemen, monteer dan op vakantie je originele uitlaat of een uitlaat met E-keurmerk. Wil je dat niet, dan doe je er verstandig aan in ieder geval Zwitserland te vermijden en in Duitsland het "gebrul" te beperken, door een keer eerder op te schakelen.

Een uitlaat met e-keur, waar de db-killer uit gehaald is, voldoet formeel niet meer aan de eisen. De politie kan op verschillende manieren handhaven. Als je geluk hebt kom je er van af met een waarschuwing of door de db-killer er ter plekke weer in te zetten. Maar het kan ook door een bekeuring uit te schrijven voor het veroorzaken van onnodig geluid. Maar in het ergste geval wordt je kenteken tijdelijk ongeldig verklaard en krijg je een WOK melding (Wacht Op Keuren). Dan moet je bij de RDW je motor laten keuren voordat je kenteken weer geldig wordt.

Er zijn ook uitlaten die niet veel geluid maken (zoals de 450mm dempers van Delkevic) maar die toch geen e-keur hebben. Je neemt dus een gokje als je zo'n demper monteert. De pakkans is echter klein, je moet al je best doen om op te vallen qua geluid. Dergelijke dempers zijn Street Legal in het Verenigd Koninkrijk, maar op het vasteland van Europa telt die niet.

Wat is een linkpipe / linkpijp / verbindingsbuis?
Bij een slip-on uitlaat wordt vrijwel altijd een linkpijp meegeleverd (vraag er naar als je het niet zeker weet). Een link pijp (het rode deel op de foto) is de verbinding tussen de demper en de originele uitlaatbocht of collector.

Wat is een katvervanger / kat-ersatzrohr / anti catalyst?
De katalisator kan worden gezien (maar is het niet!) als een soort filter. Een katalysator is, om het even kort en snel uit te leggen, een stel keramische platen met honingraatstructuur en met een luminium / platina / rodium coating die bepaalde stoffen filteren. De katalysator, vaak kortweg kat genoemd, zit in de hoofdbuis van de uitlaat.
katalysator-leovince
Het grote nadeel van een kat is dat hij een goede ademhaling van de motor tegenwerkt, door de weerstand die de uitlaatgassen ondervinden. Vandaar dat diverse uitlaatfabrikanten het stukje van de uitlaat, waar de kat in zit, nagebouwd hebben, maar dan zonder kat.

Het resultaat is een harder geluid, maar vooral een veel betere ademhaling. Als je deze verwijdert krijg je verminderde tegendruk, dus minder koppel onderin, maar meer vermogen bovenin. Hoe sportiever de motor, hoe groter de prestatieverbetering kan zijn. Wel zal het bij toepassing van én een sportievere uitlaat, én een katvervanger nodig kunnen zijn de motorafstelling opnieuw te laten optimaliseren.

Wat zijn dit voor rare schijfjes die ik in de doos van mijn Leovince uitlaat vind?
Dit zijn extra db-killers die voor Zwitserse motoren worden voorgeschreven. Bij sommige uitlaatmodellen worden ze meegeleverd.

Ze maken de motoruitlaat nog wat stiller, maar ze belemmeren de ademhaling van de motor zodanig, dat er merkbaar vermogen wordt verloren. Ze worden geplaatst aan de ingangskant van de uitlaat. Advies: Niet gebruiken. Tenzij je het uitlaatgeluid nog wat wilt dempen.

Ik heb een defecte katalysator van mijn auto / motor, wat nu?
Uw katalysator zou nooit zomaar stuk kunnen gaan. Als dat wel zo is, dan heeft u een probleem. Alleen het vervangen van de katalysator zal het probleem niet oplossen. Als uw katalysator moet worden vervangen, heeft een van de problemen hieronder het meest waarschijnlijk bijgedragen tot het defect. Onderstaande bijdrage is afkomstig van MIVV, onze huisleverancier.

-Motor tune-up / afstelling nodig.
-Overtollige brandstoffen in de uitlaat.
-Olie of antivries in het uitlaatsysteem.
-Verslechterde bougies of bougiekabels.
-O2 sensor werkt niet goed.
-Aanrijschade of kapotte bevestiging.

De garantie op uw nieuwe vervangingskatalysator is niet van toepassing op dit soort schade. Nu u een nieuwe katalysator nodig heeft moet u eerst onmiddellijk het probleem oplossen. Anders zal de nieuwe convertor weer kapot gaan.

Motorafstelling vereist
Een aantal problemen kan optreden aan de katalysator als gevolg van een motor die niet goed is afgesteld. Elke keer dat een motor buiten juiste specificaties werkt, kan onnodige slijtage en schade worden toegebracht aan de katalysator en de motor zelf. De schade is vaak het gevolg van een verkeerde lucht / brandstofmengsel, onjuiste timing, of haperende bougies. Elk van deze voorwaarden kan leiden tot katalysatorschade.

Overtollige brandstof in de uitlaat
De brandstof is bedoeld om alleen in de verbrandingskamer te verbranden. Elke brandstof die de verbrandingskamer onverbrand verlaat zal in het uitlaatsysteem komen en ontbranden bij het bereiken van de katalysator. Dit zal de converter oververhitten tot boven de temperatuur van de normale bedrijfsomstandigheden en leiden tot een defect. Mogelijke oorzaken zijn een onjuist brandstof mengsel, verkeerde timing, gecorrodeerde bougies, een defecte zuurstof sensor, defecte brandstofinjector of een slecht functionerende terugslagklep. Ook het aanslepen van een voertuig kan hiertoe leiden.

Olie of antivries in het uitlaatsysteem
Olie of antivries in van het uitlaatsysteem kan de luchtwegen blokkeren door het creëren van een zware koolstof roetafzetting die de keramische katalysator zwart kleurt. Dit veroorzaakt twee problemen. Ten eerste, de koolaanslag voorkomt het verminderen van schadelijke uitstoot in de uitlaatgasstroom. En ten tweede, de koolstof-aanslag verstopt de poriën in de keramische katalysator en blokkeert de uitlaatgasstroom, toenemende tegendruk en het veroorzaken van warmte richting de motorruimte. Het resultaat is een verlies van vermogen en oververhitte motoronderdelen. Mogelijke oorzaken zijn versleten zuigerveren, defecte klep afdichtingen, mislukte pakkingen of verbogen motoronderdelen.

Verslechterde bougies of bougiekabels
Bougies die niet of slecht vonken zullen leiden tot onverbrande brandstof in de uitlaat-systeem. De onverbrande brandstof ontbrandt in de converter en kan leiden tot een gedeeltelijk of volledige smelten van de keramische katalysator. Bougies en bougiekabels moeten regelmatig worden gecontroleerd en vervangen indien beschadigd of als er kabels zijn versleten of gebarsten.

Zuurstofsensor O2-sensor werkt niet goed
Een zuurstofsensor defect kan leiden tot verkeerde lezingen van uitlaatgassen. De defecte sensor kan leiden tot een te rijke of te arme afstelling. Te rijk en de katalysator kan smelten. Te arm en de converter is niet in staat de koolwaterstoffen om te zetten in veilige elementen en zal leiden tot afkeur.

Aanrijschade of kapotte bevestiging
Het huis van de keramische katalysator wordt gemaakt van een lichtgewicht, dunwandig, kwetsbaar materiaal. Het wordt beschermd door een dichte, isolerende mal. Deze houdt de katalysator op zijn plaats en biedt een matige bescherming tegen beschadiging. Echter, stenen of straatvuil dat tegen de converter slaat, of onjuiste of gebroken uitlaatsysteem ophanging veroorzaken schade. Zodra de keramische katalysator breekt, komen de gebroken stukken los te zitten en rammelen rond en breken in kleinere stukken. De flow wordt onderbroken en tegendruk in het uitlaatsysteem neemt toe. Dit leidt tot oververhitting en vermogensverlies. Mogelijke oorzaken van een katalysator breuk zijn afval of steentjes, losse of kapotte bevestiging, kuilen of off-road rijden.

Wat voor remblokken heb ik nodig, gesinterd of organisch?
Zoals de naam al zegt worden gesinterde remblokken gemaakt van gesinterd metaal, met weinig bindmiddel. Sinteren betekent het samenpersen van gemalen, versnipperd of vergruisd metaal onder hoge druk en temperaturen. Dit resulteert in een solide massa. Veel gebruikte metalen zijn koper, brons of een mix. Gemixte metalen worden vaak gebruikt voor straat gebruik terwijl de blokken met ijzer zeer geschikt zijn voor high performance (race) gebruik omdat ze tegen extreme temperaturen kunnen. Voor de hoge temperaturen wordt een keramisch poeder toegevoegd.

Gesinterde remblokken zijn minder zacht dan organische remblokken, dit betekent dat er meer kracht gegeven moet worden bij het aanhalen van de remhendel. De blokken produceren vaak een zwarte corrosieve stof waardoor het aanbevolen is de velgen met enige regelmaat te reinigen.

Wanneer een gesinterd remblok kopen?
Gesinterde remblokken zijn goed geschikt voor normaal gebruik en zelfs uitermate geschikt voor high performance en race gebruik.
Gesinterde remblokken zijn over het algemeen duurder dan andere typen. Wij leveren echter TsuBoss gesinterde remblokken die zeker net zo goed zijn als EBC blokken, maar ze zijn een stuk voordeliger. Tsu Boss is een Europees merk van uitstekende kwaliteit, waar we zeer tevreden over zijn. De prijs van Tsu-Boss gesinterde blokken ligt meestal op het niveau van normale standaard blokken van andere merken. We staan er 100% achter.

Gebruikt u uw motor voor normaal weg gebruik?
Dan zijn organische remblokken een goede kwaliteit / prijs keuze.
Gebruikt u uw motor intensief en vereist u high performance? Dan worden gesinterde remblokken aanbevolen.
Voor circuitgebruik leveren we EBC Extreme Pro remblokken.
Organische blokken
Voordeel: zijn goedkoper, remschijf gaat langer mee.
Nadeel: Remt iets minder goed, blokken slijten sneller. Kan niet goed tegen hitte.

Gesinterde blokken
Voordeel: Remt beter, ook bij extreme omstandigheden, gaan langer mee. Kunnen beter tegen hitte.
Nadeel: Schijven slijten sneller.

Welke de voorkeur hebben hangt ook af van de motor in kwestie. Voor motoren tot en met de jaren '80 combineren over het algemeen organische remblokken het beste met de originele remmen. In de jaren '90 vindt er een omslag plaats en vanaf deze eeuw staan de meeste motoren (zeker de sportievere) af fabriek op gesinterde remblokken.