Onderhoud van je motorfiets

Deze pagina is nog in bewerking. Heb je aanvullingen? Die horen we graag.
Informatie over zelf onderhoud doen aan je motorfiets, zoals een kleine beurt, grote beurt, kleine winterbeurt, grote winterbeurt, motor klaarmaken voor de winterstop of winterstalling etc.

Hieronder wordt uitgelegd wat een motorzaak aan je motor doet als je deze wegbrengt voor onderhoud. Veel kan je echter zelf doen.

Kleine beurt
De kleine onderhoudsbeurt bestaat uit:

Vervangen motorolie en oliefilter
Remblokken controleren/vervangen (vervangen hoort niet bij de prijs die hieronder staat)
Controleren ketting en tandwielen
Ketting spannen en smeren
Controleren diverse lagers (wiellagers, balhoofdlagers etc.)
Alles smeren (scharnierpunten, hendels etc.)
Koelvloeistof controleren
Controleren banden en bandenspanning
Controle elektrische systeem/verlichting

Grote beurt
De grote onderhoudsbeurt bestaat uit:

Vervangen motorolie en oliefilter
Vervangen bougies
Luchtfilter schoonmaken of vervangen
Rem/koppelingvloeistof vervangen
Carburateurs of injectie synchroniseren en afstellen
Klepspeling controleren
Remklauwen gangbaar maken
Remblokken controleren/vervangen
Controleren ketting en tandwielen
Ketting spannen en smeren of cardanolie vervangen
Controleren diverse lagers (wiellagers, balhoofdlagers etc.)
Alles smeren (scharnierpunten, hendels etc.)
Koelvloeistof controleren of vervangen
Controleren banden en bandenspanning
Controle elektrische systeem/verlichting

Kleine winterbeurt, meestal om de 6.000 kilometer of elk jaar
Bij een kleine winterbeurt worden minimaal de motorolie en het oliefilter vervangen.

Grote winterbeurt, meestal om de 24.000 kilometer of om de twee jaar
Voor een motorfiets is het winterseizoen zwaar. Als het koud is, is de motorolie dikker, zodat de startmotor meer moeite heeft de krukas rond te draaien. En dat terwijl je accu bij lage temperaturen toch al minder vermogen levert. Er blijft dan maar net genoeg spanning over om de bougies nog te laten vonken. Tenminste, als het ontstekingssysteem en de bedrading optimaal in orde zijn. Regenwater en pekel kunnen namelijk storing geven als het in de bedrading terecht komt. Het kan er bovendien voor zorgen dat bepaalde onderdelen oxideren en vast gaan zitten. Reden om een motor of scooter voor de winter een beurt te geven, goed na te kijken en tegen corrosie te behandelen.

In het kort komt het neer op een algehele controle en reparatie / vervanging van de verlichting, remmen, draaiende delen, banden, vloeistoffen, aandrijving, accu etc.

Accu
De accu wordt gecontroleerd. Meestal is hij na een jaar of vijf wat minder aan het worden. Veel motorzaken vervangen hem na vijf jaar. Vul bij met gedemineraliseerd water als het niveau te laag is. Dit gaat niet bij onderhoudsvrije accu's, gel-accu's en Lithium-Ion accu's.

Brandstof
Motorzaken zullen bij een grote beurt ook vaak een brandstofreiniger aan je tankinhoud willen toevoegen. Wij leveren een reiniger voor injectiemotoren en eentje voor motoren met carburateur.

Banden
Rij altijd met de correcte bandenspanning. Controleer regelmatig je hele band op beschadigingen. Zit er een schroef of spijkertje in? Als je hem er uit trekt, weet je 1 ding zeker, je kan er niet meer mee rijden. Ook niet even naar de dealer of bandenboer.

Bougies
Motorzaken willen elke grote beurt de bougies vervangen. Dat is niet altijd nodig. Zeker Iridiumbougies gaan lang mee. Contoleer je bougies wel, zijn ze niet vervuild? Is het porselein nog heel?

Elektrische verbindingen en stekkers
Controleer kritische stekkerverbindingen, zoals de stekkers die van je spanningsregelaar en dynamo af komen. Inspuiten met een siliconenspray of anti corrosie spray.

Ketting of cardanaandrijving
Maak je ketting schoon. Smeer de ketting elke 1000 km, en als je door de regen, sneeuw of zout rijdt, elke 500 km. Borstel de ketting eerst schoon, of gebruik een doek. Smeer niet alleen de buitenkant.
hoe-ketting-smeren
Maar smeer ook de binnenkant. Echt, de levensduur wordt enorm verlengd, bezuinig hier niet op.

Aan een cardanaandrijving kan je zelf niet veel afstellen. Check het olieniveau van je cardan. Verversen volgens het boekje.

Kleppen
Bezuinig hier niet op, stel de kleppen volgens voorschrift. De klepspeling verandert langzaam door slijtage.

Koelwater / koelvloeistof
Een goede koelvloeistof bevat toevoegingen die verzuring en corrosie tegen gaan. Om de twee jaar vervangen.

Luchtfilter
Een vervuild luchtfilter kost je extra brandstof en is op de lange duur een killer voor je motor. De vervuiling is niet altijd te zien. Heel veel kleine stofdeeltjes kunnen je filter ook verstoppen. Ons advies is om hier niet te lang mee door te rijden.
schoon-luchtfilter-vuil-luchtfilter-vervuild-motor

Motorolie verversen
Olie in je blok vervuilt langzaam maar zeker. Niet alleen vocht (condens) maar de olie verzuurt ook.

Remblokken en remschijven
Controleer de dikte van je remblokken. Als hij minder dan 1 mm is, vervang je blokjes dan. En zo vlak voor een lange motorvakantie, is 2 mm al vervangwaardig. <foto remblokken>

Kijk ook of je remzuigers goed naar buiten komen, en of ze niet vervuild of verroest zijn. Als je nieuwe remblokken plaatst, gaan je remzuigers verder in je klauw dan voorheen. Als je zuigers erg vuil of geoxideerd zijn, beschadigen je seals en gaan ze lekken, met alle gevolgen van dien.

Controleer of je remschijf niet te dun wordt. In je boekje, en soms op je schijf staat wat de minimale dikte mag zijn. Wij leveren remschijven van veel merken, zoals EBC, Brembo, TsuBoss, Galfer, Braking et cetera, voor veel minder dan een originele remschijf van je dealer. Vaak mogen dealers van de fabrikant ook geen andere schijven dan origineel monteren. Bespaar veel geld en vervang je schijf dan zelf. Ook de boutjes inclusief borgmiddel kunnen we leveren.

Remolie / remvloeistof
Dit is een klusje dat lang niet iedere doe-het-zelver op tijd uitvoert. Remolie veroudert, er komt ook vocht bij, waardoor de remwerking terugloopt. Te veel vocht kan zelfs leiden tot falende remmen voordat het vocht gaat koken in een extreme situatie (zelf meegemaakt tijdens een lange afdaling). Echt elke twee a drie jaar vervangen!

Smeren
Alle overige bewegende delen, zoals stepjes, middenbok, zijstandaard even smeren op de scharnierpunten.


Winterstalling
Als je je motor in de winterstalling zet, is het slim om:
•    De benzine tank vol te tanken en een benzine conserveermiddel zoals Motul Fuel Stabilizer toe te voegen. Laat de motor nog een minuut of tien draaien, of nog beter, rijd een rondje, zodat het conserveermiddel ook goed door de brandstofleidingen en de carburateurs of injectoren loopt
•    Je banden ongeveer 0.5 bar meer druk te geven dan voorgeschreven wordt. Door de kou en het stilstaan neemt de druk af dus door ze harder op te pompen voorkom je dat je banden vierkant worden
•    Je motor op de middenbok te stallen, als je die hebt
•    De motor vooraf schoon te maken met water en een totaalreiniger. Gebruik bij voorkeur een tuinslang met zachte borstel en geen hoge druk, zo voorkom je dat je vet tussen diverse bewegende delen vandaan spuit
•    De gehele motorfiets in de was te zetten, mors niet op je remschijven!
•    Blanke metalen delen, zoals aluminium en chroom, goed te beschermen
•    De onderhoudsbeurt uit te voeren, want het is beter om je motor met schone olie, ingevette draaiende delen en goed gangbare remmen weg te zetten.

Als je motor in de stalling staat:
•    Niet tussendoor even starten om te kijken of hij het nog doet. De motor zal dan niet voldoende op temperatuur komen. Hiermee veroorzaak je condens, dus schadelijk vocht in je motorblok
•    Sluit een druppellader aan voor het behoud van je accu, en zodat hij op een mooie dag in het voorjaar meteen start
•    Verplaats je motor dan af en toe een stukje, zodat de banden niet de hele tijd op dezelfde plaats belast worden

Tips voor de doorrijders in de winter
•    Smeer je ketting net zo vaak als je tankt. Bij pekel of heftige regen smeer je elke dag
•    Maak je ketting bij pekel ook eens per week schoon met een kettingreiniger en borstel
•    Zorg dat je motor goed in de was staat zodat regen en pekel minimale invloed op de motor hebben
•    Kabels, handles, remdelen en overige bewegende delen kunnen door vocht, pekel en vorst stroever worden of vast kunnen gaan zitten. Zorg dat deze goed gesmeerd en beschermd zijn.
•    Spoel je motor met vaak en met ruim, koud water af, bij pekel zelfs elke dag!
•    Zorg voor warme kleding en goede handschoenen, hierdoor kun je je aandacht bij het motorrijden houden
•    Zorg dat je banden in goede conditie zijn, zet de bandenspanning 0,1-0,2 bar lager dan normaal, hierdoor krijg je meer grip. Ook zal de band sneller opwarmen doordat deze meer wrijving ondervindt.